Børnehaveklasse – 3. klasse

INDSKOLINGEN

Skolestartere

Fra 1. juni står vi klar til at tage imod de nye elever i børnehaveklassen og bruge hele måneden på at give den bedste skolestart efter sommerferien. Det giver en tryg skolestart og gør, at børnene tidligt af lærer rammerne for både skole og SFO at kende og finder tryghed i hinanden og de voksne.

Børnehaveklassen – skolestart

At starte i børnehaveklasse kan for nogle være en stor omvæltning. Vi gør alt for at jeres barn får den bedst mulige start. Vi har stort fokus på at understøtte det gode sociale sammenhold og kammeratskab i klassen. Det gør vi gennem undervisning, leg, anerkendelse, empati og tillid. Når først de sociale spilleregler er på plads, bliver indlæring og trivsel meget lettere. 

Undervisning i børnehaveklassen

Undervisningen i børnehaveklassen er en legende og lærende proces, hvor børnene bliver introduceret til skolens verden i et roligt tempo. 

I børnehaveklassen arbejder vi med at fremme børns sprogudvikling, motorik og sociale færdigheder.

Børnene lærer at udtrykke sig, lytte til andre og udvikle deres ordforråd. De lærer bogstaverne og begynder at læse.

Gennem leg og praktiske aktiviteter får børnene kendskab til grundlæggende matematiske begreber som tal, former og størrelser. 

Undervisningen rummer også aktiviteter der udforsker naturen og verden omkring os. Børnene får mulighed for at udtrykke sig gennem forskellige kreative medier som maling, tegning, musik og bevægelse. Det understøtter både deres fantasi og motoriske færdigheder.

Undervisningen i børnehaveklassen er præget af en aktiv, sanseorienteret tilgang, hvor børnene for mulighed for at bruge hele deres krop

Der lægges stor vægt på, at børnene lærer at samarbejde, dele med andre og tage hensyn. Der arbejdes med at udvikle empati og respekt for hinanden i både fri leg og organiserede aktiviteter.

I løbet af en skoleuge vil børnene have undervisning i dansk, matematik, engelsk, musik, idræt og ikke mindst SKØN. Undervisningen varetages af børnehaveklasselæreren og klassens pædagog, samt skolens musiklærer. Desuden er skolens læsevejleder med i flere timer ugentligt for at støtte op om den tidlige læseindsats.

I løbet af skoleåret deltager børnehaveklassen i samarbejde med resten af indskolingen i en masse særlige temadage/uger (bl.a. SKØN-ugen,  jul indskolingen og Gør-en-forskel-uge), hvor der arbejdes kreativt og tværfagligt.

Skoledagen slutter hver dag kl. 13.05, hvorefter børnene går i SFO ‘Regnbuen’.

Skolevenner

For at give børnene i bh. klassen en tryg og god start på Gladsaxe Privatskole, tilknyttes hver elev til en særlig skoleven fra 5. klasse.

Skolevennerne hjælper børnene i bh. kl. med stort og småt: de leger med dem i frikvartererne, hjælper dem, hvis noget er svært og så mødes de flere gange over året til fælles ture og aktiviteter som fx. fælleslæsning.

Forældresamarbejde

I børnehaveklassen er forældresamarbejdet meget vigtigt for os. Det er både jer og jeres børns første møde med skolen og vi vil gerne inddrage jer forældre så meget som muligt. Vi inviterer jer til at være med i timerne, vi kommer hjem til fødselsdagsbesøg og kommer meget gerne ud og besøger jeres arbejdspladser.

En af de vigtigste elementer i forældresamarbejdet er den løbende kommunikation mellem skole og hjem. Det kan være i form af informationsbreve, samtaler, forældremøder og generelle opdateringer om barnets trivsel og udvikling.

To gange årligt holder vi skole/hjem-samtaler, hvor vi sammen har mulighed for at drøfte jeres barns læring, trivsel, udvikling og eventuelle udfordringer.

Ved første forældremøde sammensættes en mindre gruppe af forældre, ‘Kontaktforældre’, som står for sociale aktiviteter både i og uden for skoleregi.

1.-3. klasse

Fagene og aktiviteter

I 1. klasse møder eleverne deres klasselærer, som følger dem de næste år. De møder desuden nye lærere i fagene, som er dansk, matematik, kristendom, engelsk, natur/teknik, krea, musik og idræt. Fra 3. klasse også historie.

Klassen arbejder videre med både de sociale og faglige kompetencer. Klasserne har tilknyttet en pædagog, som deltager i timerne flere dage om ugen. Pædagogen er også med på lejrskole i 3. klasse, hvor klassen er afsted i 3 dage.

iPad inddrages i klassernes arbejde, når det giver mening.

 

SKØN

SKØN er vores fællesfagligt fag, der samler indskolingen i udforskningen af kernekompetencerne: Samarbejde, Kreativitet, (børnenes) Ønsker og Nysgerrighed.

I SKØN skabes fællesskaber på tværs af klasserne, og gennem projekter som fx. ‘Kunst og venskab’, ‘Trafik og førstehjælp’ og ‘Fart over feltet’ træner børnene de 4 kernekompetencer.

Én gang om måneden tages en tur i Hareskoven, hvor der både er plads til faglig fordybelse i og med naturen og til den frie leg.

Læs mere om de 7 kernekompetencer på forsiden.

Forældresamarbejde

Det tætte forældresamarbejde fortsætter gennem hele skoleforløbet med 2 forældremøder og 2 skole/hjemsamtaler hvert år.

Lærere og pædagoger holder desuden små elevsamtaler, hvor samtalen bl.a. drejer sig om trivsel med henblik på at skabe de bedste og tryggeste rammer for hvert enkelt barn.

Derudover er den daglige uformelle kontakt en vigtig del af samarbejdet omkring eleven mellem lærere/pædagoger og forældre.

Tryghed og fællesskab

På Gladsaxe Privatskole passer vi alle på hinanden gennem fællesskab, ansvarlighed og tillid.

Én gang om ugen får vores legepatrulje med elever fra 8. & 9. klasse sat ekstra gang i skolegården eller i salen med fællesleg for alle skolens elever og flere gange om ugen deles klasserne om fodboldbanen.

Legepatruljen og skolevenner er med til at skabe samhørighed, tryghed og et fællesskab mellem de store og små elever, som fortsætter gennem hele skolelivet.