4. – 6. klasse

Mellemtrin

Eleverne er nu på mellemtrinet, hvilket betyder, at de får et større ansvar over for hinanden, fællesskabet og ikke mindst deres egen skolegang. Ved skoleårets start i 5. klasse får eleverne til opgave at være skolevenner for 0. kl. Det er noget, de går op i med stort engagement. Vi har fortsat stor fokus på trivsel og der holdes ugentlige klassemøder med eleverne.

Fagene og aktiviteter

Klasserne vil opleve, at de får flere timer om ugen, og i 4. klasse får eleverne desuden svømmeundervisning fast på skemaet hele skoleåret. I 5. klasse starter eleverne med at have deres anden sprogfag, hvilket på Gladsaxe Privatskole er tysk. De musiske/kreative fag fortsætter til og med 6. klasse.

Vi prioriterer ud af huset aktiviteter højt. Klasserne oplever at få ”hands on”, når man arbejder med emner og projekter. Middelaldermarked, færdselskursus, biblioteksbesøg, museumsbesøg mm. er tilbagevendende mål for turene.

I 6. klasse tager man på en uges lejrskole et sted i Danmark.

SMUK

SMUK er vores fællesfagligt fag, der samler mellemtrinnet i udforskningen af kernekompetencerne: Samarbejde, Mod/Medfølelse, Undersøgelse og Kreativitet.

I SMUK arbejder vi bl.a. med temaer som ‘Sorg, mod og venskab’, ‘Lokalhistorie’, ‘Trivsel og fællesskab’ og flere gange om året besøger vi et lokalt plejecenter, hvor vi skaber aktiviter og oplevelser for de ældre. 

Gennem skoleåret laver vi en masse kunstneriske/kreative aktiviteter – dette kan fx. være igennem et konkret produkt, som skal udtrykkes i forhold til emne eller gennem fremlæggelser / teater.

Læs mere om de 7 kernekompetencer på forsiden.

Forældresamarbejde

På mellemtrinnet forsætter vi med 2 årlige forældremøder og 2 årlige skole/hjemsamtaler, ligesom elevsamtaler er en naturlig del af trivsel og evaluering.

Derudover er den mere uformelle kontakt en vigtig del af samarbejdet omkring eleven mellem skolen og forældrene. 

Skolevenner

I 5. klasse får man den særlige opgave, at være skolevenner for børnene i børnehaveklassen og på den måde være med til at give vores nye elever en god start på skolen.

Skolevennerne hjælper børnene i bh. kl. med stort og småt: de leger med dem i frikvartererne, hjælper dem, hvis noget er svært og så mødes de flere gange over året til fælles ture og aktiviteter som fx. fælleslæsning. 

Tryghed og fællesskab

På Gladsaxe Privatskole passer vi alle på hinanden gennem fællesskab, ansvarlighed og tillid.

Én gang om ugen får vores legepatrulje med elever fra 8. & 9. klasse sat ekstra gang i skolegården eller i salen med fællesleg for alle skolens elever og flere gange om ugen deles klasserne om fodboldbanen.

Legepatruljen og skolevenner er med til at skabe samhørighed, tryghed og et fællesskab mellem de store og små elever, som fortsætter gennem hele skolelivet.