7. – 9. klasse
Udskoling
I udskolingen har vi fokus på faglighed og fordybelse. Et engageret lærerteam står klar til åbne døren ind til nye oplevelser indenfor kultur, litteratur, sprog, matematik og naturvidenskab. Sammen bliver vi klogere på verden, både i klasselokalet og ude i samfundet, når vi tager på udstillinger og ture og udvider vores horisont
I udskolingen får kammeratskabet en anden betydning for eleverne, og vi er meget opmærksomme på den sårbarhed, der figurerer disse år. For at fremme ansvarlighed, selvstændighed, kammeratskab og trivsel arbejdes der i perioder med gruppearbejde, hvor gruppediskussioner, refleksioner og præsentationer indgår. Gruppearbejdet styrker eleverne fagligt, og de opdager også vigtigheden i, at kunne indgå i et samarbejde med andre mennesker. Det vil samtidigt styrke fællesskab og tryghed i elevgruppen.
Nøgleord for eleverne i udskolingen er medansvar, engagement, trivsel og undervisningsparathed. Vi ønsker at give eleverne en stærk faglig ballast og en personlig robusthed, der bl.a. gør overgangen til ungdomsuddannelserne lettere.
Faglighed/undervisning
I udskolingen er undervisningen i alle fag rettet mod afgangseksamen i 9. kl og der gives standpunkts- og årskarakterer i fagene.
For at forberede eleverne til afgangsprøverne og give dem en forståelse af prøvesituationen, bliver den sidste måned i 8. klasse brugt på træning af såvel mundtlige som skriftlige prøver.
I samme periode vil der også afholdes prøve i vores praktiskfaglige fag – billedkunst – ligesom religion afsluttes med en større projektopgave med fokus på tro og etik.
Praktisk fagligt fag – Billedkunst
På Gladsaxe Privatskole har vi billedkunst som obligatorisk valgfag med en afsluttende prøve i 8. klasse.
Billedkunst er et kreativt udforskende fag, hvor eleverne får mulighed for at stifte bekendtskab med forskellige stilarter i undervisningen. Derudover tager vi på museumsbesøg, workshops eller inspirationsture. I vores krealokale får eleverne lov til at eksperimentere med forskellige materiale og udtryksformer.
Nysgerrighed, nyskabelse og innovation er i højsædet. En brugt toiletrulle kan bruges til at trykke de smukkeste blomster blomster eller ombygges til en skulptur. Sammen udforsker vi alle sider af kunsten: observerende, reflekterende og udøvende.
Forældresamarbejde i udskolingen
Selvom eleverne er blevet store forventer vi fortsat, at forældrene bakker op omkring det vigtige forældresamarbejde om de unge mennesker samt deltager i forældremøder skolehjemsamtaler.
Derudover er den mere uformelle kontakt fortsat en lige så vigtig del af samarbejdet omkring eleverne.
FRED
Fred er et nyt fællesfagligt fag, der samler udskolingen i udforskningen af kernekompetencerne: Forpligtelse, Refleksion, Engagement og Dømmekraft.
I løbet af året bliver eleverne præsenteret for forskellige emner, hvor de skal træne disse kompetencer på en innovativ og kreativ måde. Vi lærer mens vi prøver, udforsker og fordyber os. Vi skaber fællesskab på tværs af klasserne og møder hinandens mange kompetencer i spændende projekter som teater, iværksætteri og kampagner.
Læs mere om de 7 kernekompetencer på forsiden.
Tryghed og fællesskab
På Gladsaxe Privatskole passer vi alle på hinanden gennem fællesskab, ansvarlighed og tillid.
Én gang om ugen er vores elever fra 8. & 9. klasse legepatrulje i frikvartererne og sætter gang i fælleslege i skolegården eller salen. Gennem leg og aktivitet skaber de store eleverne sammenhold og fællesskab for resten af skolens elever.
I udskolingen holdes også fortsat fast i skolevennerne, der med forskellige arrangementer over skoleåret fortsat skaber samhørighed, tryghed og fællesskab mellem de store og små.
Selvom man går i udskolingen er klasserne fortsat en naturlig del af de mange fælles aktiviteter, vi har på skolen, fx morgensang, SKØN, SMUK, FRED-uge, juleklippedag, motionsdag, idrætsdage, Gør-en-forskel-uge og meget andet.
Coaching
Som del af skolens arbejde med at fremme trivsel og personlig udvikling tilbydes skolens udskolingselever coaching.
Coaching kan bl.a. benyttes til at sætte positive mål i forhold til fx:
- motivation
- planlægning
- evaluering
- udviklingssamtaler
- opgaveløsning
- indlæring af nye færdigheder/læringsområder
- samarbejde (teambuilding)
Læs mere om coaching på Gladsaxe Privatskole her (indsæt link)

Uddannelsesvejledning
I 8. og 9. kl. kommer der mere fokus på vejledning og samtale om ungdomsuddannelserne. En vigtig del af lærernes/skolens arbejde er at vejlede og hjælpe eleverne videre efter grundskolen. Dette gøres både via elevsamtaler og forældresamtaler. Formålet er at gøre elev og forældre bevidste om fremtidige muligheder og hvad der kræves for at opnå sit mål.
Vi samarbejder med Gladsaxe Kommune om uddannelsesvejledning, så vi får hjulpet vores unge mennesker godt videre på de forskellige ungdomsuddannelser efter 9. kl.